(...)
Celem niniejszej pracy jest opracowanie i przedstawienie narzędzi do przeprowadzenia ewaluacji szkolnego programu wychowawczego w Gimnazjum w Łoniowie, w którym pracuję od początku wdrożenia reformy oświaty. Samo zagadnienie jest niezwykle trudne i złożone, gdyż mało jest dotychczas wypracowanych, standardowych i uniwersalnych dla każdej szkoły, metod i sposobów mierzenia jakości pracy szkoły w sferze wychowawczej. Samo gimnazjum jest przecież nowym szczeblem edukacyjnym w naszym kraju.
Zakończył się pierwszy trzyletni cykl kształcenia i wychowania pierwszej grupy absolwentów gimnazjum, a więc rodzi się potrzeba dokonania oceny w sensie celowości, kierunkowości działań wychowawczych szkoły, wskazania słabych i mocnych stron pracy wychowawczej szkoły, dostrzeżenia barier i zagrożeń dla prawidłowego wychowywania młodzieży.
Zawód nauczyciela wymaga świadomości i odpowiedzialności za to co dzieje się w szkole i klasie. Wymóg większej odpowiedzialności formułowany przez władze oświatowe i społeczeństwo (rodzice, samorząd lokalny) zaowocował tym, że szkoły muszą częściej analizować swoje cele edukacyjne, praktykę i własne osiągnięcia. W nowoczesnych szkołach- takimi właśnie muszą być nasze gimnazja- nauczyciele włączani są jako koordynatorzy przy rozwijaniu programów nauczania i wychowania.
Elementem niezbędnym tego procesu jest właśnie ewaluacja. Dane muszą być zbierane w sposób systematyczny, aby posiadać informacje potrzebne do wspomagania procesów decyzyjnych w dziedzinie doskonalenia programów nauczania i wychowania.
(...)
Kazimierz Marcinkowski Publiczne Gimnazjum w Łoniowie |